Tarom a vândut două aeronave unei companii fantomă din Armenia

Noua Românie a demarat în ultimele șapte luni, o anchetă cu privire la activitatea companiei naționale Tarom, cu predilecție pe procedura de vânzare a două aeronave către o companie din Armenia.

În urma anchetei realizate pe documente de la compania Tarom și de la autoritățile publice din Armenia, s-au constatat numeroase nereguli de ordin managerial și legal în privința companiei Tarom.

Procesul de vânzare a început prin valorificarea aeronavelor Airbus A310 în baza raportului de evaluare emis de EAST BRIDGE S.R.L., firmă care nu este acreditată în portofoliul Ministerului Transporturilor,acționarul majoritar la TAROM. Imediat după emiterea raportului de evaluare, din data de 27 decembrie 2017, deși nu erau încă în derulare procedurile de vânzare, WOLFF WERNER-WILHELM, Director General Tarom, a mers în Armenia, împreună cu Secretarul de Stat Dragoș TITEA, un membru din Consiliul de Administrație TAROM de la aceea vreme și un inginer TAROM.

Motivul delegației nu este justificabil din moment ce procedura de vânzare nu era încă demarată, aceasta fiind împreună cu anunțul de vânzare fiind publicate abia în luna februarie 2018.

Tot în luna februarie 2018, domnul Arlen DAVUDYAN devine administratorul firmei Armenia Airways CJSC, o societate ce nu a operat niciodată și care deține un capital social de doar 83 de euro și despre care nu există niciun fel de detalii de contact (telefon, e-mail, pagină web) îndeplinind astfel criteriile unei firme paravan.

Complicațiile au apărut în momentul ce în urma analizei noastre am descoperit că domnul DAVUDYAN este la bază cetățean iranian de fapt, cu puternici legături cu compania Mahan Air, desemnată de Departamentul de Stat american ca entitate ce sprijină terorismul.

Mai mult decât atât Mahan Air a instituit o schemă de ocolire a sancțiunilor internaționale prin companii paravan din Armenia (Vertir Airlines) și Iraq (Al Nasser Airlines) ce au fost ulterior sancționate de către Departamentul de Trezorerie american cu peste 15 milioane de dolari.

În contextul actual în care compania TAROM a externalizat direcția juridică, acesta nu a avut nicio șansă să se opună acordurilor înfăptuite direct cu armenii de către domnul WOLFF, deoarece nu a existat o opinie legală în acest sens.

În continuare compania TAROM prin asocierea cu Armenia Airways și domnul DAVUDYAN care are în continuare afaceri în Armenia cu alți cetățeni iranieni și este reprezentantul Mahan Air în Erevan, riscă ca să fie acuzată de complicitate la terorism, complicitate la crime împotriva umanității și complicitate la spălare a banilor deoarece Armenia Airways CJSC nu poate justifica de unde au provenit fondurile pentru achiziția aeronavelor.

În data de 20 iunie 2018, prima aeronavă Airbus A310 a decolat către Armenia pentru a ajunge la noul său proprietar.  La câteva zile distanță a fost livrată și cea de-a doua aeronavă, astfel încât tranzacția dintre Compania Națională de Transporturi Aeriene Române – TAROM S.A. și Armenia Airways CJSC s-a încheiat.

Ceea ce managementul TAROM nu a divulgat societății civile este modul în care aceste aeronave au fost vândute și care sunt de fapt beneficiarii reali ai tranzacției.

Din interese personale, domnul WOLFF a intermediat personal tranzacția și a promovat cu vehemență vânzarea aeronavelor către armeni în ciuda reticenței Consiliului de Administrație TAROM.

Domnul WOLFF nu a prezentat niciun document justificativ Consiliului iar acesta a întârziat mai bine de 4 luni în aprobarea vânzării.

În cele din urmă vânzarea a fost aprobată de către Consiliul de Administrație TAROM chiar și în lipsa documentelor justificative (raport de procedură, declarații de proveniență a fondurilor, garanții bancare, declarație de beneficiari reali, etc.) cu 4 voturi pentru și o abținere.

Văzând modul netransparent în care a fost intermediată această vânzare, Noua Românie, în numele societății civile, a decis să analizeze modul în care s-a derulat această tranzacție.

Compania care a achiziționat aeronave nu avea nici piloți prin urmare, TAROM a efectuat transportul aeronavelor chiar dacă aceștia nu puteau să le opereze legal fără un curs de conversie la operator deoarece aeronavele erau deja înmatriculate în Armenia și în proprietatea Armenia Airways CJSC.

Sperăm în continuare ca organele penale și Ministerul Transporturilor să îndrepte greșelile făcute de managementul companiei TAROM, prin nerespectarea legilor 656/2002 și 535/2004.