PNR solicită Avocatului Poporului să conteste la CCR, OUG privind organizarea referendumului. Se pregătesc fraude la vot!

Partidul Noua Românie a sesizat luni, 24 septembrie 2018, Avocatul Poporului prin care cere contestarea la Curtea Constituţională a Ordonanţei de Urgenţă adoptată de Guvernul Dăncilă cu privire la modificarea legii de organizare a referendumului. Prin eliminarea sistemului electronic de înregistrare a prezenţei la vot se dă cale liberă fraudării scrutinului electoral.

Guvernul României a adoptat în data de 18 septembrie 2018, o Ordonanţă de urgenţă prin care modifică legea 3/2000 privind organizarea referendumului. Invocând lipsa de timp cu privire la organizarea referendumului din 6 şi 7 octombrie 2018, Guvernul a eliminat din procedura de organizare, sistemul electronic de evidenţă la vot prin scanarea buletinului şi filmarea numărării voturilor.

Solicitarea Partidului Noua Românie adresată Avocatului Poporului se întemeiază pe Decizia Curții Constituționale nr. 51/2012 cu privire la modificarea legilor electorale care potrivit recomandării Comisiei de la Veneţia, modificările pot fi efectuate cu maxim un an de zile înainte de data alegerilor.

Nu este constituţional ca prin Ordonanţă de Urgenţă, Guvernul României să modifice legea 3/2000 cu doar trei săptămâni înainte de data programată pentru organizarea referendumului de modificare a Constituţiei României.

Recomandarea Comisiei de la Veneția regăsită în „Codul bunelor practici în materie electorală” prevede că pentru respectarea acestuia și a principiilor fundamentale ale sistemului electoral european trebuie avute în vedere anumite condiții-cadru, și anume: respectarea drepturilor omului și în special a libertății de exprimare, reuniune și asociere, stabilitatea legii electorale, precum și un număr de garanții procedurale, în special cu privire la organizarea scrutinului. Se arată în acest sens că în cadrul lucrărilor Comisiei de la Veneția s-a statuat faptul că stabilitatea dreptului este un element important al credibilității procesului electoral, iar modificarea frecventă a normelor și caracterul lor complex pot dezorienta alegătorul. Ceea ce trebuie evitat nu este atât modificarea sistemelor de scrutin, ci modificarea lor frecventă sau cu puțin timp (mai puțin de un an) înainte de alegeri. În cadrul aceleiași comisii s-a mai evidențiat că una dintre modalitățile de evitare a manipulărilor ar fi definirea în Constituție sau într-un text superior legii ordinare a elementelor mai sensibile (sistemul electoral propriu-zis, componența comisiilor electorale, circumscripțiile sau regulile de constituire a acestora). O altă soluție ar fi aceea de a se stabili în Constituție ca, în cazul amendării legii electorale, vechiul sistem să rămână aplicabil pe timpul viitoarelor alegeri - cel puțin dacă acestea au loc în anul următor - și că sistemul nou va fi aplicat începând cu scrutinele ulterioare.

Sistemul electronic de evidenţă a prezenţei la vot prin scanarea buletinului şi mai apoi filmarea numărării voturilor, a fost testat cu succes la alegerile locale din 5 iunie 2016, la alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016, cât şi la alegerile locale parţiale din 11 iunie 2017. Echipamentele există şi în prezent şi nu e necesară nicio licitaţie suplimentară. Prin intermediul acestui sistem se elimină votul multiplu şi turismul electoral.

Preşedintele PNR, Sebastian Popescu susţine că prin eliminarea sistemului electronic de scanare a buletinelor, Guvernul dă liber fraudelor electorale pentru ca referendumul din 6 şi 7 octombrie să fie validat cu orice preţ.

"Nu poţi invoca timpul scurt avut la dispoziţie pentru a organiza referendumul ca să elimini sistemul electroic care împiedică fraudele la vot. Cine i-a obligat să treacă în lege că termenul de organizare a unui referendum de modificare a Constituţiei este de maxim 30 de zile de la adoptarea deciziei în Parlament? Nu s-au gândit atunci câ nu au timpul necesar pentru o bună organizare. Consider că această scuză este una penibilă şi nu stă în picioare nici legal nici procedural. De aceea cerem Avocatului Poporului să conteste Ordonanţa de urgenţă la CCR cât mai repede posibil. Organizarea referendumului în două zile, în aceste condiţii, oferă cadrul optim pentru ca prezenţa la votă să fie falsificată. PSD şi ALDE vor cu orice rpeţ să nu înregistreze un eşec la referendum prin prezenţă mică la vot. Dacă stabilim două zile de vot la referendum, să stabilim două zile de vot la toate alegerile. Să fie câte zile trebuie până iese rezultatul care ne convine tuturor atunci. Ce democraţie este asta? Sistemul electronic arăta în timp real prezenţa la vot, lucru care îi împiedică pe cei de la PSD –ALDE să fraudeze scrutinul. Cine ne garantează că în noaptea de sâmbătă spre duminică, nu ne trezim cu voturi băgate în urne doar ca să se îndeplinească pragul de validare de 30% prezenţă la vot? Asta era prioritatea Guvernului Dăncilă? Risipirea a 33 de milioane de euro pe un referendum care să scrie în Constituţie ceea ce este reglementat în Codul Civil al României? 4000 de şcoli nu au aviz ISU şi avis sanitar de funcţionare. Oare nu era o prioritate alocarea de fonduri pentru modernizarea celor 4000 de şcoli pentru ca elevii să înveţe în condiţii optime şi să nu mai fie nevoiţi să îngheţe de frig la iarnă sau să îşi facă nevoie la toaletele din curte? Prin această ordonanţă de urgenţă, PSD ALDE demonstrează încă odată dispreţ şi bătaie de joc faţă de români şi că nu au niciun fel de scrupule când vor să îşi atingă obiectivele. PNR nu poate cere românilor să boicoteze referendumul însă nici nu poate să îndemne la vot în aceste condiţii. Ne facem datoria de a informa opinia publică, de a sesiza Avocatul Poporului şi de a trage un semnal de alarmă cu privire la condiţiile de organizare a acestui referendum", a declarat Sebastian Popescu, Preşedintele PNR.

Întrebarea la care vor răspunde alegătorii cu „da” sau „nu” la referendumul din 6 şi 7 octombrie este „Sunteţi de acord cu legea de revizuire a Constituţiei României în forma adoptată de Parlament?”, referendumul urmând să aibă loc pe parcursul a două zile, în 6 şi 7 octombrie.

Costul total al organizării referendumului se ridică la 163,712 milioane de lei.

Potrivit Autorităţii Electorale Permanente, la 31 august 2018 erau 18.917.495 cetăţeni români cu drept de vot. Astfel, pentru ca referendumul să fie validat, este nevoie să se prezinte la urne 30% din numărul total de alegători, ceea ce înseamnă 5.675.249. A doua condiţie pentru validarea referendumului este ca cel puţin 25% dintre voturi să fie valide.